söndag, januari 04, 2015

2 Nästa inköp - ett oljebolag?

Oljepriset kraschar, går det att fynda oljebolag nu?


Oljepriset har under det senare halvåret av 2014 halverats och oljebolagen har som en konsekvens av detta tagit rejält med stryk. Ett bolag som jag själv ägde som tog mycket stryk under fallet var Seadrill, ett norskt oljeservicebolag som delat ut mycket stora belopp till ägarna genom åren men som i spåren av oljekraschen har ställt in alla utdelningar under ospecificerad tid framöver.

Då planen är att leva på utdelningar så kan tyvärr inte ett sånt bolag stanna i portföljen. Jag är däremot inte helt negativ till branschen i helhet och definitivt inte om man ser det på lite längre sikt. Ingen kan idag säga hur länge oljepriset kommer ligga på dagens nivåer, eller om de till och med kommer att sjunka ytterligare. Däremot så vågar jag nog tippa att det en dag kommer att ske en uppgång, och den uppgången vill jag gärna ta del av. Under tiden som jag väntar så vill jag gärna ha en stabil och hyfsat säker utdelning från de bolag som jag äger inom sektorn.

Några av de bolag som jag överväger är de tre amerikanska multinationella giganterna Chevron, Exxon Mobil och Conoco Philips. Alla tre bolag har vaskats fram genom analyser av framförallt utdelningar genom åren. Bolagens kurser har sjunkit rejält under 2014 och visar nu attraktiva nivåer vad gäller direktavkastningen.

BolagYieldEj sänkt utd
Chevron3.80%27 år
Exxon Mobil2.90%32 år
ConocoPhilips4.24%14 år

Ovanstående tabell visar att alla tre bolagen klarade av att behålla utdelningsnivån, eller rent av till och med höja den under flertalet oljekriser. ConocoPhilips har inte funnits som bolag lika länge som de andra så de har inte riktigt hunnit bevisa samma stabilitet ännu.

Fram till dess att det är dags att göra månadens inköp (brukar bli i slutet av månaden) så ska jag lägga lite tid på att analysera alla tre för att avgöra vilket av dem som jag tror är bäst just nu.

2 comments:

  1. Vad säger du om Statoil som alternativ till dessa bolag? Kan man kanske få en extra möjlighet av den svaga NOK?
    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statoil ligger definitivt på listan över intressanta oljebolag. Just nu vill jag dock vänta med dem ett tag. Framförallt för att se hur de kommer hantera utdelningen framöver, där ser jag inte riktigt samma stabilitet som i de tre amerikanska oljebolagen jag just nu överväger. Sen är jag inte helt säker på det här med valutorna. Visst, dollarn står högt och norska kronan lågt och då borde man ju fynda på den billigare marknaden. Men jag ser inte att det är på väg att vända inom den närmaste tiden. Alltså så tror jag att dollarn kan stå ännu högre om ett halvår, och norska kronan ännu lägre. Men nyckelordet är "tror", jag har ingen som helst aning.

      Radera