söndag, april 03, 2016

5 Byt bil, bli mångmiljonär

De flesta av oss vet att det är dyrt att ha bil, men få har nog räknat på hur dyrt det verkligen är i längden. Man ser bilen som en nödvändig del av livet och kanske även som en social markör, och är då beredd att betala orimligt mycket för det transportmedel det egentligen är. Man kan nästan se det som att många (de flesta?) överkonsumerar när det gäller bilbehovet och att det finns mycket pengar att spara på att se över sitt verkliga behov och justera sin bilkonsumtion efter det.

Vi talar av egen erfarenhet inom just överkonsumtion av fordon. Det var aldrig meningen att det skulle bli som det blev, men en dag stod vi med fordon som formligen kostade en förmögenhet i relativa termer, men i princip allt vi gjorde var att använda bilarna till att ta oss till och från arbetet. Det fanns inget mervärde alls utöver själva pendlingen. 

När vi en dag räknade på vad det verkligen kostade oss så blev vi förskräckta. Det visade sig att för att jobba ihop kostnaden för pendlingen så var vi tvungna att vika de tre första timmarna av varje arbetsdag på att betala för att ta oss till jobben. Alltså, om det hade varit möjligt att ta oss gratis till jobbet så hade vi kunnat jobba tre dagar i veckan och få lika mycket pengar över.

Med ett pendlingsavstånd tur och retur på 13 mil så blir det såklart aldrig gratis oavsett val av bil, men det finns definitivt möjligheter att dra ner kostnaden markant. Vi har under de senaste fyra åren prövat på tre varianter och hela tiden gått ner i kostnad och standard. Vad som dock har skett under tiden är intressant, tidigare kunde man fnysa lite åt de små pyttebilarna och tänka att det bara var för ungdomar, alternativt pensionärer. Efter att ha kört en sådan bil ett tag så har man istället börjat fnissa åt alla stora lyxbilsåk som bränner framtida miljoner ur fickorna på alla medelsvenssons. Att de säkert sitter i sina dyra bilar och fnyser åt oss spelar inte längre någon roll :)






Dyra privatbilen

Audi A6 S-Line, Sedan, Automat, nypris 450.000, köpt begagnad för 279.000

  • Värdeminskning 70.000
  • Försäkring 8.000 
  • Service/reparationer 10.000 
  • Däck och andra slitdelar 5.000
  • Skatt 2.800
  • Bränsle 36.000
  • Skattereduktion för pendling -22.000
Summa: 109800 / år (9150/mån)

Fantastiskt trevlig bil att köra och åka i, åtminstone så länge det inte var alltför mycket snö på de mindre vägarna. Men det kostade skjortan. Inte nog med att driftskostnaden var hög, vi blev även varse om att kostnaden för oförutsedda reparationer och händelser kunde bli ohemult dyrt. En liten buckla på balken under passagerardörren = 28.000, stulna sommardäck på fälg = 32.000 osv. Visserligen täckte försäkringarna stor del av kostnaderna men faktum kvarstod att när det händer något med bilen så KOSTAR det.

Mellandyra personalbilen

Volkswagen Golf mk VII, Sportcombi, Automat, nypris 269.000
  • Nettoavdrag på lönen 43.200
  • Bränsle 36.000
  • Skattereduktion för pendling -8.600
Summa: 70.600 / år (5833/mån)

Med en billigare personalbil så minskar kostnaderna betydligt jämfört med den dyra privatbilen. Vi sparade cirka 3.000 kronor i månaden på bytet, och även riskerna minskade betydligt. Även om en Golf är ganska dyr vid oförutsedda reparationer så är det ändå betydligt lägre kostnad än för en Audi A6. Komfortmässigt var det inte ett jättestort nedkliv från Audin men visst är det skillnad. Efter några månader hade vi dock vant oss och saknade inte längre Audin, och den adaptiva farthållaren var superbra i Stockholms pendlarköer.

Superbilliga privatbilen

Volkswagen Up!, minimalt extrautrustad. Nypris 139.000, köpt begagnad för 74.000
  • Värdeminskning 25.000
  • Bränsle 30.000
  • Service/reparationer 5.000
  • Däck och andra slitdelar 3.000
  • Skatt 380
  • Försäkring 4.500
  • Skattereduktion för pendling - 22.000
Summa: 45.580 / år (3820/mån)

En betydligt enklare och mindre bil än de vi tidigare har haft. Manuell växellåda, ingen regnsensor och utan adaptiv farthållare gör att man måste vara mer aktiv som förare än tidigare. Men trots sin litenhet så är den trevlig och stabil på vägen. Framförallt så känns den rymlig för föraren och då vi nu alltid åker var sin bil till jobbet så känns den mer rimlig i storlek än Audin och Golfen.

Hur mycket sparar vi då på denna självspäkning?

Skojar bara, det känns inte som självspäkning, det är snarare en befriande känsla att sätta sig i bilen utan att tänka på hur mycket onödiga pengar den kostar. Men frågan kvarstår, hur mycket billigare blir det för oss nu när vi gått från lyxbil till pyttebil?

Från Audin ner till Up! så sparar vi 5.330 kronor i månaden, pengar som vi nu sparar direkt i aktieportföljerna. Vi har ungefär 30 år kvar till pension, och skulle vi behålla tankesättet fram tills dess och sparar överskottet i aktier så blir det en rejäl summa. Vi har här använt oss av Stefan Thelenius eminenta sparkalkylator för att beräkna summan. Vi har räknat med en årlig värdeutveckling på 9% vilket är lägre än det historiskt har varit men också rimligt med tanke på hur världen ser ut idag. 




Genom att byta till en mera rimlig bil så har vi alltså drygt 8 miljoner mer i aktiedepån dagen vi går i pension än om vi åker ståndsmässigt. Valet är för oss mycket enkelt i en sådan jämförelse, det är med glädje på läpparna man nu åker till och från jobbet! 

Frågan är hur många av de som åker med sina fina bilar förstår hur mycket pengar det kostar dem på sikt? Vi förstod från början att det var dyrt, men det är inte förrän vi nu har fått siffror på det som vi inser vidden av vårat beslut att "right-sizea".

Självklart så ser inte alla på sitt fordon på samma sätt som vi gör och då kanske man kan hävda att det trots allt är värt att lägga dessa enorma summor på sin bil / hobby. Vi har också hobbies som kostar pengar, med det är då en klar fördel att en av dem är att spara pengar långsiktigt på börsen!





5 comments:

  1. Ja, billigt blir det men genom att välja en Up! så bettar du hårt på att inte krocka. En lyxbil är slöseri men en snålspecad mellanklassare med hög säkerhet gör att du kan överleva en krock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra synpunkt!

      Men jag tycker att du är lite för snabb att döma ut Up! i det sammanhanget. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP, har ESP, Autobroms, airbags, sidoairbags etc. Dessutom visar skadevärdena på krockdockorna att det inte alls är stora skillnad mellan de tre bilarna i exemplet. ANCAP har riktigt bra rapporter som är intressanta (http://www.howsafeisyourcar.com.au/). A6 får 34.91 poäng, Golf får 35.92 och Up! får 33.37. Värdena säger kanske inte så mycket men jag rekommenderar att titta in på sidan för mer info.

      Vad jag däremot starkt avråder från är att köpa en gammal billig bil (oavsett storlek) för att minska kostnaden. Bra moderna småbilar är klart bättre än vad de säkraste bilarna var för 15 år sedan!

      Radera
    2. När det gäller Euro NCAP ska man komma ihåg att testet görs mot samma vikt som bilen själv. En stor och en liten bil är alltså in lika säkra även om båda har 5 stjärnor.

      Oavsett är ju det som argument för stor bil rätt dåligt, slutar ju med att alla åker Hummer i så fall.

      Radera
    3. Hej James, tack för kommentar.

      Ja, NCAP är knepigt på det viset. Samma sak som när man bedömer miljöbilar genom att klassa dem enligt olika vikter. Därför är det troligen bättre att se på vilka säkerhetsfunktioner som finns (för att undvika att krocka) i kombination med uppmätt krockvåld i fördefinierade krockfall. Där tycker jag att man lättare kan jämföra mellan olika klasser av fordon. ANCAP redovisar detta genom att klassa risken för allvarliga skador i en fyrgradig skala på olika kroppsdelar. Jämför man då risken för allvarliga skador mellan A6, Golf och Up! så är det nära på jämt skägg mellan dem.

      Hummern är tyvärr inte testad där, men jag är inte helt övertygad om att den skulle komma fram som vinnare ändå :)

      Radera
  2. Hej

    Mycket inspirerande inlägg. Det är alltid kul att få bekräftat att ens livsstil i slutändan kommer leda till ökad frihet.

    Lycka till
    Att Välja Lycka

    SvaraRadera