torsdag, april 30, 2015

0 Ökat i Atea och köpt en liten post i Zalaris

April höll nästan på att ta slut innan jag beslutade vad vi skulle köpa, det var svårare än på länge att finna ett bolag som känns rätt. För vår stora utdelningsportfölj så fick det bli en utökning av Atea. Tanken från början var att öka på under våren, och då Atea tappat 5% senaste veckan på i princip inga nyheter alls så passade jag på att fylla på med några till aktier.

För ett par dagar sedan skrev jag om Zalaris och min slutsats då var att bolaget verkar intressant men att det inte riktigt platsar in i utdelningsportföljen. Jag kunde dock tänka mig att släppa in bolaget i den mindre av våra portföljer, men då ville jag se att utvecklingen i Q1 pekar åt samma håll som tidigare. I går kom då Q1-rapporten och efter att ha läst den ett par gånger så kan jag konstatera att det ser bra ut. Kassaflödet lider lite på grund av man är i uppstartsfasen med några kunder, men då det stora svenska "Fortune 500"-bolaget ska börja synas på intäktsidan i Q2 så tror jag inte att det är någon större fara. Det blev en mycket liten post för att känna lite på bolaget framöver.

Apropå att det blev två norska köp så blev jag positivt överraskad av courtaget. Jag hade missat att minicourtaget var sänkt till 9 NOK, betydligt billigare än tidigare :)

Köpen innebär ett tillskott i årlig utdelning på cirka 820 kronor.

0 comments:

Skicka en kommentar