fredag, augusti 11, 2017

0 Månadens Magic Formula-rotation

För att sprida ut Framtidsplanens börshändelser till att inte enbart ske strax efter löning så har vi bestämt oss för att utföra rotationen av Magic Formula-portföljen mitt emellan löning istället. Man gör ju vad man kan för att sprida ut de roliga stunderna :)

En kort re-cap, vår variant av Magic Formula innebär att vi varje månad säljer 2 aktier som vi ägt i 12 månader. Vi köper sedan 2 nya från den lista som vi får fram genom att använda Börsdata.

Försäljning och resultat

Den här månaden säljer vi däremot tre av våra innehav. Det beror på att ett av bolagen (BB Tools) delades för ett par månader upp i två bolag (Bergman & Beving samt Momentum Group). Det tredje bolaget vi säljer är Beíjer Alma.

BB Tools

BB Tools, ett företag som utvecklar och förvärvar varumärken inom industri- och byggsektorn. De första 10 månaderna gick aktien mycket bra och överpresterade mot Index. Efter att bolaget delades upp i två bolag så har en stor del av överavkastningen tappats bort.

Utveckling 12 månader: +14.7%
Över/under Index : +0.1%

Beijer Alma

Beijer Alma verkar också inom industrisegmentet och utför där komponenttillverkning och industrihandel. Verkar främst inom Europa. Aktien har gått mycket bra över året

Utveckling 12 månader: +34.5%
Över/under Index : +18%

Köp av nya aktier

De två (tre) sålda bolagen ska nu ersättas med två fräscha nya bolag som ska hållas de närmaste 12 månaderna. Vi gör som vanligt, sorterar fram de 20 högst MF-rankade bolagen på Stockholm Large + Mid Cap. Sen sorterar vi dem enligt stigande P/B och väljer de två första bolagen som vi ännu ej redan har i portföljen. Den här månaden blev det Concentric och Oriflame.

Concentric

Pumpbolaget Concentric tar nu en välförtjänt plats i portföljen. Med en RCO på 31.6%  och Earnings Yield på 6.9% så ser vi med spänning fram emot 12 månader med aktien i portföljen.

Oriflame

Oriflame är en typ av bolag som aldrig skulle hamnat i någon av Framtidsplanens portföljer om det inte vore för den kvantitativa metoden. Orsaken ligger i att vi inte riktigt förstår oss på affärsmodellen samt hur pass väl produkterna står sig i konkurrensen. Oavsett det så blir det intressant att följa bolaget framöver.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar