tisdag, mars 15, 2016

6 Flyttat utdelningsportföljen från Avanza till Nordnet

De senaste dagarna har vi utfört en förflyttning av vår största portfölj till Nordnet. Vi flyttade aktierna från en kapitalförsäkring på Avanza till en kapitalförsäkring hos Nordnet. Då det är banken som står som ägare för innehaven i en kapitalförsäkring så innebär det att man måste sälja av alla innehav, flytta pengarna till den nya banken och sen köpa tillbaka dem.

Detta innebär en ganska stor kostnad att utföra flytten. För det första så blir det ett courtage både på säljsidan och köpsidan och vid överföringen av pengarna så räknas det även som en insättning på kontot ur ett skatteperspektiv. Då vi dessutom förde över pengarna innan likviddagarna har gått så får vi en straffränta på 2 dagar för svenska innehav och 3 för utländska.

Kostnaderna är ganska enkla att räkna på och de kommer inte som en överraskning. Vad som däremot kan vara lite mera riskabelt är kursrisken man utsätter sig för. Det tar ju en viss tid att föra över pengarna, och sen ska man lyckas köpa tillbaka aktierna man vill äga. Har kurserna stigit under tiden man flyttat pengarna så har man färre aktier i slutänden än när man påbörjade flytten. Har man dessutom mycket utländska innehav så tillkommer valutarisken, den kan också verka emot en om man har otur.

Vi hade tur, både aktiekurserna och valutakurserna jobbade den här gången för oss. Istället för de 0.5-1% förlust vi räknade med så gick vi istället lite plus på att ligga utanför marknaden. Det tog nästan exakt 24 timmar från måndag eftermiddag tills vi hade återköpt alla aktier i den nya kapitalförsäkringen. Alla utom en, vi valde att ta tillfället i akt att sälja av ett innehav som skavt i portföljen; BHP Billiton. Mer om den försäljningen i ett senare inlägg.





Men varför bytte vi bank och utsatte oss för dessa risker?

Det är egentligen något som vi har funderat på under en längre period, i cirka ett års tid. Det började med att Avanza haft en något märklig syn på källskatt på bolag noterade i Kanada men listade som ADR i USA. Vi fick där 25% källskatt avdragen medan vänner som haft samma bolag fått 15% från Nordnet. Svaret på skillnaden mellan mäklarna var att valet av depåbank som Avanza har inte medgav att man betalar skatt enligt dubbelbeskattningsavtalet Sverige har med Kanada. Nordnets val av depåbank verkar ha löst detta smidigare. Detta innebär per automatik att man får betydligt sämre utdelning från samma bolag om man jämför mellan nätmäklarna. Läs mer om detta i inlägget om Källskatt på ADR - skillnad mellan Nordnet och Avanza.

Men det som egentligen avgjorde valet är inte av samma dolda natur. Snarare så beror det på att Nordnet har en mer generös syn på vad det innebär med riskspridning i kombination med belåning av aktieinnehavet. Hos Avanza kan man få något som man kallar Superlånet, vilket innebär att man kan belåna vissa förutbestämda aktier upp till 35% av dess belåningsvärde till i nuläget 1.75%. De förutbestämda aktierna är alla svenska och de flesta från Large Cap. Om man skulle hamna över 35% belåning om omvandlas lånet automatiskt till ett normalt lån på 5.4% ränta, givet att man  har den bästa förmånsnivån Platina.

Nordnet däremot har något man kallar för Knockoutlånet, ett lån kan ge 0.99% ränta om man nyttjar max 40% av belåningsvärdet och inte har enskilda aktier som är för tunga i portföljen. Här är inte olika marknader helt utestängda från lånevillkoren och man kan därmed räkna in i princip alla sina aktier som säkerhet till lånet. Skulle belåningen hamna mellan 40%-60% så blir räntesatsen 2.49%, och över 60% så blir räntan 5.85%

Vi har tankar kring en försiktig belåning av portföljen, och då utdelningsportföljen består till största delen av utländska innehav så gör skillnaderna mellan mäklarnas villkor stor skillnad.

Jämförelse av räntor baserat på utdelningsportföljen

Vi provade att göra en jämförelse mellan nätmäklarnas villkor med utgångspunkten att vi belånar vår utdelningsportfölj till olika belåningsgrad. Resultatet talar sitt tydliga språk.

Belåningsgrad0-2%2-27%27-40%40-67%
Avanza Superlånet1.75%5.40%5.40%5.40%
Nordnet Knockoutlånet0.99%0.99%2.49%5.85%

Med Superlånet kan vi alltså belåna portföljen till max 2% (!) om vi inte vill råka ut för en mycket högre räntesats. Med Knockoutlånet får vi en betydligt bättre räntesats ända upp till 27% belåning av totala portföljvärdet. Skulle man dessutom hamna över den gränsen så ökar räntan till en klar rimligare nivå.

Efter att Avanzas kundtjänst svarat att det inte finns några planer på ändrade villkor så drog vi slutsatsen att det var lika bra att dra av plåstret direkt och utföra flytten. I efterhand känns det bra, speciellt då vi hade tur med både aktie- och valutarisken.

Nu ska vi ta det lugnt ett tag (det var adrenalinhöjande att flytta hela portföljen) och försöka bygga en hållbar strategi för belåning! :)






6 comments:

  1. Intressant inlägg, då jag/vi gått i samma tankar och har ett liknande upplägg av vår portfölj även om du har fler utländska innehav. Att lånevillkoren skiljer så markant åt mellan Avanza och Nordnet är mer än provocerande för mig som Avanzakund och jag kommer efter ditt inlägg nu ta mig en ordentlig funderare om jag ska göra detsamma...

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!

      Jag har sett att det sedan jag skrev posten blivit en debatt i frågan, och nu menar Avanza att man faktiskt har planer på att förbättra superlånet. Enligt uppgift ska då fler innehav räknas in i listan, även utländska innehav. Förändringen ska ske inom någon månad.

      Vi får se om det stämmer, om det bättre än knockoutlånets villkor återstår att se men jag har mina tvivel. Däremot är det fint att se att det finns två aktörer som faktiskt tävlar om oss!

      Radera
  2. Har gjort en jämförelse av knockoutlånet och superlånet på min blogg.
    http://investera-leva.blogspot.se/2015/05/superlanet-vs-knockoutlanet.html

    Även jag står i begrepp att iaf flytta min ISK till Nordnet då deras lånevillkor är så mycket förmånligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att jag blev inspirerad av din jämförelse för snart ett år sedan, men då hade vi inga närliggande planer på att faktiskt belåna portföljen. Vi tänkte också att Avanza säkert satt och filade på ett bättre erbjudande och att det då skulle komma inom kort.

      Radera
  3. Hej.
    Största anledningen till att jag väljer Avanza är att jag trivs mycket bättre med deras hemsida. Jag anser att den är enklare och mer överskådlig, men å andra sidan har jag ju vant mig vid den också. Nordnet har aldrig riktigt fått samma chans.

    Nu har det gått nästan en månad sen ditt byte, hur tycker du att Nordnet fungerar i förhållande till Avanza?

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, nu har det nästan gått en månad sedan bytet och det har gett lite nya insikter. Först och främst, jag håller med dig till hundra procent angående hemsidan. Jag vet inte hur många gånger som jag i ren frustration loggat in på Avanza istället när jag tittar på redan befintliga innehav eller spanar in nya aktier. Avanza är både mer funktionsspäckat och lättnavigerat än Nordnet. Framförallt tycker jag att man snabbare navigerar mellan sidorna när man vill få en snabb överblick. Möjligen beror det på ren vana, men jag tror att det även handlar om att Avanzas gränssnitt är mer genomtänkt.

      Med det sagt så är ändå Nordnets lånevillkor så mycket bättre att jag väljer att ha överseende med den sämre användarupplevelsen. Överföringen gick supersmidigt, supporten snabb och trevlig och jag har inget att klaga på Nordnet i övrigt. Förhoppningsvis jobbar man med gränssnittet och funktionaliteten framöver.

      mvh

      Radera