onsdag, juni 03, 2015

0 Spartips #2 - gör det roligt att spara

Det här tipset borde ha varit #1 i min lista över spartips, det slår alla andra jag kommer att komma på med hästlängder. Anledningen till att jag tycker så är enkel

- utan att tycka att det är roligt att spara så hade jag själv aldrig lyckats

Jag har många gånger tidigare försökt spara, men det är väl som med det mesta som är bra men som man kan tycka är lite småtrist eller jobbigt. Såsom att komma igång med bantning, komma igång med träning etc. Man ger sig in i det med enorm entusiasm och tycker att get går kanonbra, men efter en förhållandevis kort tid så tappar man fart och intresse för det. Plötsligt har man återfått sina tappade kilon och det inhandlade gymkortet känns inte alls som en bra investering längre.

Min alldeles egna hobbypsykologiska idé till varför man misslyckats är att det ofta är så enfaldigt tråkigt. Ta sparandet som exempel. Hur kul är det egentligen att INTE köpa den där nya mobiltelefonen eller att INTE åka på den där spännande skidresan? Inte det minsta... Visst kan man försöka inbilla sig att man egentligen skjuter upp det roliga till senare och att summan av det roliga därmed är konstant. Men människan söker ju direktavkastning (eller omedelbar tillfredställelse) på allt hon tilltar sig, och då blir det inte alls lika roligt att tänka sig mobiltelefonen om ett par år, eller skidresan år 2030 istället för nästa vecka.

Så vart vill jag komma? Jo, att det är jättesvårt att hålla sig till ett långsiktigt sparande om man inte tycker att det är kul på vägen. För att göra det till något roligt så har jag själv kopplat varje gång jag lyckas spara något till en rolig aktivitet. För mig är aktiviteten att jag direkt överför den sparade summan till kapitalförsäkringen, för att sen börja analysera vad pengarna ska investeras i. Kom ihåg att spara inte är samma sak som att investera. Jag tycker egentligen inte att det är särskilt roligt att spara, men att investera är riktigt roligt! Det fungerar som en så pass bra belöning för mig att jag hela tiden har ögonen öppna för fler spartillfällen, vilket har gjort att jag hamnat i någon form av positiv spiral.

Så försök att hitta en rolig aktivitet som du förknippar med ditt sparande, det behöver inte vara just investering som i mitt fall utan det kan i princip vara vad som helst, bara det ger dig en positiv känsla!

0 comments:

Skicka en kommentar