söndag, februari 01, 2015

0 Kanadensiska bankaktier

I väntan på att oljepriset ska vända, alternativt att oljebolagen tappar rejält mycket mer än vad som har skett, eller om dollarn plötsligt skulle bli mycket billigare, så har jag börjat intressera mig mer av den kanadensiska banksektorn. Den har länge ansetts som en mycket stabil sådan framförallt om man ser på utdelningshistoriken på de fem största bankerna (Big Five). De fem bankerna har alla delat ut i mer än 140 år, och den som har längst utdelningshistorik har delat ut 185 år!

För tillfället ser bankerna dock ut att vara pressade, framförallt av att mycket lån har gått till den nu krisande oljeindustrin, men även på grund av skenande skuldsättning hos befolkningen. Den ökade skuldsättningen beskylls främst på ökande huspriser med en eventuell husbubbla som möjlig konsekvens. Risken är alltså att det inte är så ljus framtid som bankerna står inför och detta syns tydligt på aktiekurserna. Detta har lett till att direktavkastningen har börjat närma sig aptitliga nivåer för min del!

Bankerna jag kommer att analysera lite mera under de närmsta veckorna är:

BankDirektavkastningUtd-andelÅr med utdMarket Cap CAD
Royal Bank of Canada4.18%47.00%144103 miljarder
Toronto-Dominion Bank3.72%43.00%159102 miljarder
Bank of Nova Scotia4.32%53.00%18274 miljarder
Bank of Montreal4.28%52.00%18547 miljarder
Canadian Imperial Bank of Commerce4.67%51.00%14635 miljarder

Som synes så är det inga små banker det rör sig om, och med en så imponerande utdelningshistorik som de visar upp så är det klart att en direktavkastning på över 3.5% är lockande. Hur det står till med finanserna och riskerna framöver framgår ännu inte av min korta genomgång av senaste årsrapporterna men jag hoppas kunna få bättre grepp om det inom kort.

0 comments:

Skicka en kommentar