lördag, januari 03, 2015

0 En tillbakablick på 2014

Hur gick det för Framtidsplanen under 2014?

Det kan tyckas lite konstigt att börja bloggen med att berätta hur förra året gick, men då förra året gav ett antal aha-upplevelser för mig som investerare så tycker jag ändå att vi börjar med något som hänt innan bloggens födelse.

Resultatmässigt har våra investeringar gått riktigt bra 2014. Totalt blev avkastningen 21.4%, inklusive utdelningar. Däremot kan jag inte påstå att det har varit på grund av smarta drag och framtidssäkra investeringar. Se följande graf för ett talande exempel:


Det är nästan så att man skulle kunna kalla det positiva resultatet ett slumpresultat om man analyserar ovanstående kurva. Den svängiga utvecklingen berodde till mycket stor del på gamla "synder". Under tidigare år investerade jag med mycket mer fokus på att försöka hitta kursraketer, något som jag tror att för många investerare förutom jag själv gör. Det var allt från förhoppningsbolag inom silvergruvindustrin (Avino Silver), högutdelare inom oljeindustrin (Seadrill), högutdelare inom amerikanska REIT (ARCP), ekologiska räkor i Kina (Sino Agro Food) samt ett antal mer eller mindre lyckade trading-affärer som ligger till grund för svängigheten. Bland trading-fiaskona får sälj-warranten för Scania-aktien läggas till högen. Jag var rätt säker på att budet skulle falla då flera stora ägare sa nej till budet, men de ändrade sig en efter en och min förlust var ett faktum. 

Alla "problemaktier" är nu sålda, de flesta med vinst men några sura förluster som resultat. De största tabbarna handlade mest om att blunda för risker, såsom alldeles för hög skuldkvot i Seadrill samt de oegentligheter som uppdagades i samband med ARCP's redovisning. Silverpriset totala kollaps sänkte Avino rejält, men bolaget i sig är riktigt fint. Kanske återkommer jag en dag till dem.

Tittar man på nästa bild så ser man ytterligare ett problem med 2014 års portfölj och resultat:

En alldeles för stor andel av utdelningarna kom alltså från två av innehaven. Att båda bolag dessutom fått stora problem understryker problemet med en sådan riskabel approach. Både portföljvärde och utdelningsvolym fick rejäla törnar av det.

Sett i ljuset av ovanstående så är jag otroligt nöjd med årsresultatet, men med hjärtat i halsgropen så har jag kommit fram till att det är ohållbart i längden. Aha-upplevelserna fick mig att under senare delen av 2014 lägga all fokus på att vikta om portföljen, samt att tänka mer långsiktigt och hållbart. Nuvarande portfölj kanske blir mindre spännande att följa dagligdags, men desto roligare i längden.

Självklart hoppas jag slå index även 2015, men jag hoppas och tror att slagigheten och osäkerheten ska vara rejält mindre under året. Vi får se vid nästa års utvärdering!

0 comments:

Skicka en kommentar